K: Miten voin ladata Zoom-sovelluksen koneelleni?
Huom! Joidenkin organisaatioiden it-rajoitukset saattavat estää ohjelman lataamisen työkoneelle. Tällöin suositeltavaa käyttää Zoomin selainversiota (ks. seuraava kohta).
K: Organisaationi on kieltänyt Zoom-sovelluksen lataamisen koneelle, miten voin katsoa webinaaria? V: YKAn webinaareihin osallistuminen ei edellytä Zoom-sovelluksen lataamista, kun osallistut tietokoneella. Myös selaimen kautta osallistuminen on mahdollista, ja suosittelemme tällöin Google Chrome -selaimen käyttöä, jolla Zoom toimii parhaiten. Tällöin valitse kokouslinkin painamisen jälkeen kohta Join from Your Browser.
K: Käytän Zoomia puhelimessa, pitääkö minun ladata joku ohjelma? V: Kyllä. Jos käytät mobiililaitetta, sinun tulee asentaa laitteellesi Zoom-sovellus (Zoom – One platform to Connect). Sovellus on ilmainen. Laitteesi ohjaa sovelluksen lataamiseen myös automaattisesti, kun olet painanut kokouksen kutsulinkkiä (ks. seuraava kohta).
K: Miten liityn Zoom-tapahtumaan? V: Zoom-tapahtumaan liittyminen tapahtuu järjestäjältä saamasi linkin kautta. Voit liittyä tapahtumaan klikkaamalla linkkiä. Jos et löydä linkkiä, ole yhteydessä tapahtuman yhteyshenkilöön. Linkin kautta osallistuessasi et tarvitse salasanaa (passcode).
K: En kuule ääniä, mistä se voi johtua? V: Tähän voi olla eri syitä:
1) Audioasetukset on määrittelemättä. Tällöin sivun alareunassa näkyy Join audio -nappi. Paina sitä ja valitse Join with computer audio (PC/MAC) tai Wifi or cellular Data (mobiililaite).
2) Kaijuttimet on pois päältä, volyymi alhaalla tai väärä mikrofoni valittuna. Tarkista koneesi ääniasetukset. Tarkista Zoomin ääniasetukset kuvanmukaisesta valikosta Select / Test speaker.
K: Voinko esittää kysymyksiä ääneen Zoom-tapahtumassa? V: Se riippuu tapahtumasta. Tarkista aina ko. tapahtuman oma ohjeistus.
K: Voisinko testata Zoom-palvelua jotenkin etukäteen? V: Kyllä. Voit testata Zoomia kokouspalvelun oman testityökalun avulla osoitteessa: https://zoom.us/test
K: Mistä voin saada teknistä tukea? V: ks. koulutuksen yhteyshenkilö tai YKAN osaamispalvelujen asiantuntija koulutukset@yka.fi.
K: En saanut sähköpostia ilmoittautumisen jälkeen, miten toimin? V: Jos et saanut sähköpostiisi ilmoittautumisen jälkeen vahvistusviestiä, kannattaa tarkistaa, ettei viesti ole mennyt roskapostikansioon. Jos viestiä ei löydy sieltäkään, niin voit olla yhteydessä YKAan koulutukset@yka.fi. Voimme tarkistaa, onko sähköpostisi oikeassa muodossa ilman kirjoitusvirheitä ja lähetämme vahvistuksen uudestaan.
K: Sisäänkirjautumislinkkini on vanhentunut. Mitä teen? V: Klikkaa tästä niin pääset kerralla kirjautumaan uudelleen Howspace-työtilaasi.
K: Miten kauan minulla on pääsy tälle Howspace-alustalle? V: Tämä riippuu tapahtumasta. Tarkista tieto ko. koulutuksen vastuuhenkilöltä tai koulutuksen viestinnästä.
K: Miten voin muokata Howspacen ilmoitusasetuksia? V: Voit muokata ilmoitusasetuksiasi Howspacen Oma profiilini -sivulta, jonka löydät sivun oikeasta yläkulmassa olevasta valikosta. Oma profiili –> Muokkaa profiilia –> Ilmoitusasetukset.
Miten liityn Teams live-tapahtumaan?
Teams live -tapahtumaan osallistuminen tapahtuu YKAlta saamasi kutsulinkin kautta. Kutsulinkki löytyy yleensä kurssiviestinnästä esim. muodossa ”Linkki online-tapahtumaan”. Mikäli et löydä kutsulinkkiä, olethan yhteydessä koulutuksesta vastaavaan henkilöön. Alta löydät ohjeet kutsulinkin avaamiseen.