Mikä sytyttää kipinän, jonka voimin asiantuntija siirtyy palkkatöistä yrittäjäksi? Ykalaiset yrittäjät Suvi Halttula ja Mikko Merisaari jakavat kokemuksensa.
Olen yritysvastuun asiantuntija omassa 3bility Consulting -yrityksessäni. Osaamiseni on keskittynyt vahvasti sosiaaliseen vastuuseen sekä yritysten ihmisoikeusvastuuseen liittyviin kysymyksiin. Kun opiskelin sosiologiaa Turun yliopistossa, luin pitkänä sivuaineena Helsingin yliopistossa kehitysmaatutkimusta. Se innosti minut viisitoista vuotta kestäneelle uralle kehitysyhteistyön pariin.
Vuonna 2015 koin, että halusin saada maailmanparannukseen erilaista näkökulmaa. Neuvottelin silloisen työnantajani kanssa opintovapaasta. Kun minut hyväksyttiin opiskelijaksi englantilaiseen Aston Business Schooliin, päätin ottaa riskin: opintovapaan sijaan irtisanouduin töistä ja keskityin täysillä opintoihini.
Maisteriopintoni Astonissa keskittyivät yritysvastuun ja sosiaalisen vastuun kysymyksiin. Hain valmistuttuani monia yksityisen sektorin töitä Suomessa. En kuitenkaan päässyt koskaan edes haastatteluun, vaikka tutkintoni oli aivan uunituore. Syyksi kerrottiin se, että minulla ei ollut kauppatieteellistä tutkintoa. Päätinkin työllistää itseni ja yrittäjyyteni on näyttänyt, että yhteiskuntatieteilijöillä on hyvinkin paljon annettavaa myös yksityisen sektorin toimijoille.
Tänä syksynä yritykseni 3bility täyttää kolme vuotta. Yrittäjyyden alku on mennyt oppikirjan mukaisesti: erityisesti ensimmäinen vuosi oli täynnä sekä onnistumisia että aallonpohjia. En kuitenkaan missään vaiheessa harkinnut sitä, että jättäisin leikin kesken. Motivaationi vain kasvoi. Viimeiset pari vuotta ovat olleet hyviä. Olen pystynyt kasvattamaan asiakasverkostoani ja tunnettuuttani. Myyminen ei tunnu enää hankalalta.
Yrityksen perustaminen ja pyörittäminen vaativat perehtymistä sellaisiin asioihin, joita palkkatöissä ei useinkaan tarvitse pohtia. Lisäksi oman osaamisen konseptointi voi olla haastavaa. Rohkaisen kuitenkin kaikkia yrittäjyyttä pohtivia kokeilemaan omia siipiään! Yhteiskuntatieteilijöillä on valtavasti sellaista osaamista ja näkemystä, jota voi hyödyntää yrittäjänä. Yrittäjyys palkitsee, koska työtä voi tehdä joustavasti ja pääsee olemaan oman itsensä pomo. Ainakin minä löysin yrittäjyyden kautta oman tuoreen tapani parantaa maailmaa.
Perustin Functos Oy:n kollegani Taneli Hassisen kanssa vuonna 2019. Olemme molemmat taustaltamme valtiotieteilijöitä, Taneli myös teologian maisteri. Functos auttaa eri kokoisia yrityksiä ja niiden johtoa sijoittaja- ja vastuullisuusviestinnässä. Olemme muiden palveluidemme rinnalle kehittäneet integroidun tietotilinpäätöksen konseptin, joka auttaa yrityksiä ymmärtämään ja johtamaan dataan perustuvaa kestävää arvonluontia sekä viestimään siitä sidosryhmilleen.
Ennen yrityksemme perustamista olimme Tanelin kanssa kartuttaneet osaamistamme pitkään ja monipuolisesti erilaisissa suomalaisissa pörssiyhtiöissä viestinnän, yritysvastuun ja sijoittajasuhteiden johto- ja vastuutehtävissä. Halusimme ammentaa tätä osaamistamme laaja-alaisesti erilaisissa muutostilanteissa olevien yritysten käyttöön. Meitä yhdistävät uteliaisuus ja tuotteliaisuus, joten usean yrityksen ja toimialan parissa työskenteleminen yhtä aikaa on todella palkitsevaa ja opettavaa.
Functos oli ehtinyt olla olemassa puoli vuotta, kun pandemia alkoi. Koronakriisi hidasti asiakashankintaa ja vaikutti erityisesti alkuvaiheessa työskentelymme painopisteisiin, mutta se ei onneksi vienyt asiakkaitamme. Suurin osa projekteista vain siirtyi tai muutti muotoaan. Olimme esimerkiksi sopineet asiakkaan kanssa useamman vuoden mittaisesta vastuullisuusviestintäprojektista, mutta uudessa tilanteessa olikin akuutimpi tarve häiriö- ja kriisiviestinnälle.
Yhdessä tekeminen, aiempi kokemuksemme ja resilienssi kannattelivat meitä harvoina epäuskon hetkinä. Aiemmissa töissämme olimme olleet hoitamassa monenlaisia kriisejä ja nähneet, miten kiperimmistäkin tilanteista selvitään. Osaamisemme ja verkostomme täydentävät toisiaan niin, että olemme pystyneet tuomaan aina jotain yhteiseen pöytään.
Koronan jälkeisessä ajassa odotan eniten sitä, että pääsemme työskentelemään asiakkaiden kanssa kasvokkain. Vuorovaikutukseen perustuva työ johdon ja huippuasiantuntijoiden kanssa on aina tuottavinta, kun päästään olemaan samassa tilassa. Työskentely toki toimii myös Teamsin välityksellä, mutta ryhmädynamiikan hyödyntäminen, vapaamuotoiset taustakeskustelut, sekä kulttuurin aistiminen kahviautomaatilla formaalien keskustelujen lisäksi luovat aivan erilaista kokonaiskuvaa yrityksen tilanteesta. Olemme nyt seuraavan kasvuaskelen kynnyksellä ja kartoitamme osaajia, joiden intohimona on strateginen viestintä eri muodoissaan. Odotamme, että pääsemme kasvattamaan bisnestä integroidun tietotilinpäätöksen kanssa.
Julkaistu 23.9.2021 Akavalaiset yrittäjät – AKYn blogissa. Teksti: Laura Piiroinen
Yhteiskunta-alan yrittäjä, tutustu YKAn yrittäjien etuihin! Saat kauttamme alennusta UKKO-palveluista ja Holvi Prosta sekä pääset käyttämään Fondian lakitietopankkia maksutta.