Siirry pääsisältöön
26.5.2021

Opiskelijan kesätrilogia osa I: Mahdollisuuksien kesä 2021

Vaikka pandemia ei ole enää uusi asia, kuluu monen opiskelijan kesä myös vuonna 2021 epätavallisissa merkeissä. Jos kesätyö tai harjoittelu eivät poikkeustilanteen takia onnistu, kesä ei ole silti menetetty. Omaa osaamistaan voi kartuttaa eri tavoin – riippumatta työtilanteesta. On myös hyvä pitää mielessä, että opiskelijankin aivot kaipaavat lepoa. Erityisasiantuntija Piritta Jokelaisen kirjoitus aloittaa Opiskelijan kesätrilogia -sarjan.

Piritta

Monen opiskelijan suunnitelmat kesätöiden osalta ovat menivät keväällä 2020 koronan myötä uusiksi. Keväällä 2021 rokote on tuonut toivoa, mutta kesä vietetään pandemiasta toipumisen merkissä. YKAn kesäajan työ- ja harjoittelutilannetta koskevan kyselytutkimuksen (2020) mukaan harjoitteluita ja kesätöitä on peruuntunut tai niiden toteutuminen on epävarmaa monella, vaikka valtaosa kesätöistä ja harjoitteluista näyttäisi ainakin toistaiseksi toteutuvan suunnitellusti. Monen peruuntuneet kesätyösuunnitelmat korvautuvat opiskelukesällä.

Tulevan työuran ja CV:n näkökulmasta yksi tai kaksi kesää ilman töitä ei onneksi ole maailmanloppu. Vallitseva tilanne on varsin poikkeuksellinen, ja hankala työllisyystilanne koskee suurta joukkoa ihmisiä – siksi tulevat työnantajat tuskin tulevat ihmettelemään yhtä tai kahta opiskellen vietettyä kesää. Poikkaustilan vuoksi monella opiskelijalla on lisäksi normaalia huomattavasti paremmat mahdollisuudet edistää opintojaan yliopistojen laajennetun kesäopintotarjonnan ansiosta.

Tulevan työuran ja CV:n näkökulmasta yksi kesä ilman töitä ei onneksi ole maailmanloppu.

Työuran ja kokemusten näkökulmasta kannattaa myös hyödyntää mahdollinen lisääntynyt vapaa-aika tekemällä itseään motivoivia ja arvojensa mukaisia asioita esimerkiksi harrastusten parissa. Eräässä alumnitilaisuudessa opintojeni alkuvaiheilla rekrytointeja tekevä henkilö kertoi, että katsoo CV:stä erityisesti nuorten työnhakijoiden osalta ensimmäisenä sitä, mitä nämä tekevät vapaaehtoisesti ilman, että siitä maksetaan mitään. Harrastukset, vapaaehtoistyö tai luottamustoimien hoitaminen kertovat siitä, mikä sinua kiinnostaa, mistä motivoidut, mihin olet valmis panostamaan ilman, että hyödyt siitä taloudellisesti. Jos vielä lisäksi käytät muutaman hetken säännöllisesti siihen, että kirjaat itsellesi ylös, mitä olet vapaa-ajan toiminnassasi oppinut ja kuinka voit hyödyntää sitä työelämässä, ollaan jo työelämävalmiuksien kehittämisessä todella pitkällä!

Onneksi on myös suuri joukko opiskelijoita, joiden kesätyö- tai harjoittelusuunnitelmia korona ei ole muuttanut. Kuinka ottaa kesäajan työskentelystä kaikki irti?

Jos sinua odottaa kesällä harjoittelu tai niin sanottu ”oman alan työpaikka”, pääset hyödyntämään yliopistolla hankkimaasi yhteiskunta-alan osaamista ja oppimaan kosolti uutta. Monesti korkeakoulun luentosaleissa, lukupiireissä ja seminaareissa karttunut osaaminen konkretisoituu kunnolla, kun sitä pääsee hyödyntämään työelämän kontekstissa. Ota kaikki irti, yhdistele työssä oppimaasi aiempaan osaamiseesi, kysy ja ehdota uutta. Mitä aktiivisemmin prosessoit oppimaasi, sitä helpompi uudet vahvuudet ja osaamiset on sanoittaa seuraavassa työnhakutilanteessa.

Mitä aktiivisemmin prosessoit oppimaasi, sitä helpompi uudet vahvuudet ja osaamiset on sanoittaa seuraavassa työnhakutilanteessa.

Entä jos kesätyö onkin vain tapa elättää itsensä ja kartuttaa säästöpossua lukuvuotta varten? Ei kai kesäduunista kaupan kassalla, varastossa, mansikkapellolla tai puhelinvaihteessa voi olla sen kummempaa hyötyä tulevan asiantuntijauran kannalta?

Tämä se onkin jännä juttu: olen työurani aikana jutellut varsin monen alan alumnin kanssa heidän urapolustaan ja opiskeluaikaisista työpaikoistaan, ja kukaan ei koskaan ole sanonut minkään aiemman työpaikan olleen täysin hyödytön! Tämä voi toki olla jälkiviisautta, mutta omalla lähtöasenteella voi vaikuttaa siihen, mitä työstä saa irti. Aktiivinen opitun pohdinta voi auttaa tekemään mitättömiltäkin tuntuvista työtehtävistä karttuneen osaamisen näkyväksi ja arvokkaaksi. Kassalla oppii vuorovaikutustaitoja, tarkkuutta ja saa kurkistusikkunan hyvin erilaisten ihmisten arkeen. Varastolla oppii järjestelmällisyyttä ja puhelinvaihteessa asiakaspalvelua ja ongelmanratkaisua. Mieti yleisiä, kontekstista riippumattomia taitoja, joita kartutat – näistä on sitten helpompi kertoa tulevissa työnhauissa esimerkkien kera!

Kesätyöntekijä on myös työnantajalle arvokas resurssi. Uusi osaaja tarkastelee organisaation toimintaa uusin silmin ja näkee sen vahvuudet, kehittämiskohteet ja uudet mahdollisuudet eri silmin kuin pidempään organisaatiossa marinoitunut konkari. Toivottavasti mahdollisimman moni työnantaja käyttääkin kesätyöntekijöidensä luovuutta, aiempaa osaamista ja tuoretta näkökulmaa oman toimintansa kehittämiseen.

Pidä itsestäsi ja aivoistasi huolta – tarvitset molempia tulevalla urallasi!

Opiskelijoihin kohdistuu paljon paineita ja odotuksia ihan normaalitilanteessakin, ja poikkeustilanne saattaa vain nostaa painetta pärjätä. Teit kesällä sitten mitä tahansa, muista pitää huolta omasta jaksamisestasi. On ihan ok olla myös tuottamaton ja levätä. Tee päivässä edes yksi juttu joka on vain ja ainoastaan mukavaa, riippumatta siitä, onko se hyödyllistä tai ei. Syö mansikoita, ota päiväunet, vietä sadepäivää sisällä telkkaria katsellen, lähettele kissameemejä kavereille, pötkötä, ole tuottamaton. Pidä itsestäsi ja aivoistasi huolta – tarvitset molempia tulevalla urallasi!

 

Kirjoittaja: Piritta Jokelainen, YKAn erityisasiantuntija

Opiskelijan kesätrilogia -sarjassa YKAn asiantuntijat kirjoittavat kolmesta keskeisestä teemasta, jotka koskettavat opiskelijoita kesällä: oman osaamisen käyttäminen ja kehittäminen, kesätyön lakiteknisten solmujen avaaminen ja ansiosidonnaisen työttömyyskassan selkeyttäminen. Sarjan aloittaa YKAn erityisasiantuntija Piritta Jokelainen.